15 مه 2023- بر اساس مطالعه ی جدیدی که در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شده است، قرار گرفتن بیشتر در معرض نور مصنوعی از سه ساعت قبل از خواب با خطر بیشتر ابتلا به دیابت بارداری مرتبط است.

چندین مطالعه قبلی به رابطه ی بین نور، خواب و دیابت همراه با سایر بیماری های مزمن پرداخته اند. قرار گرفتن در معرض نور بیشتر در طول خواب با پیامدهای بدتر سلامتی - از جمله خطرات بالاتر دیابت و چاقی - در افراد مسن مرتبط است. از سوی دیگر، قرار گرفتن در معرض نور در فضای باز در طول روز با نتایج خواب بهتر مرتبط است، و نداشتن خواب کافی با خطر بالاتر برای ابتلا به چندین بیماری مزمن و همچنین خطر بیشتر مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. کیفیت ضعیف خواب، همچنین با دیسترس بیشتر ناشی از دیابت در بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که حداقل در مورد سلامت مغز، هفت ساعت خواب در هر شب ممکن است مقدار ایده آلی برای افراد میانسال و مسن باشد.

در مطالعه ی اخیر، 741 زن باردار 18 تا 43 ساله بین هفته های 16 تا 21 بارداری انتخاب شدند و برای هفت روز متوالی از یک مانیتور فعالیت که شامل یک حسگر نور بود، استفاده کردند. معیار اصلی که محققان به آن توجه کردند میزان قرار گرفتن در معرض نور کمتر از 10 لوکس (نشان دهنده نور کم) بود که شرکت کنندگان در سه ساعت قبل از خواب دریافت می کردند( به طور میانگین در تمام روزها با نتایج معتبر). شرکت کنندگان بر اساس میزان قرار گرفتن در معرض نور به طور متوسط به سه گروه با اندازه مساوی تقسیم شدند: گروه پرنور، نور متوسط و نور کم.

گروه پرنور به طور متوسط 1.7 ساعت را در نور کم (کمتر از 10 لوکس) در طول سه ساعت قبل از خواب سپری کردند. شرکت کنندگان در گروه نور متوسط به طور متوسط 2.2 ساعت را در نور کم سپری کردند، در حالی که شرکت کنندگان در گروه نور کم به طور متوسط 2.6 ساعت را در نور کم سپری کردند.

قرار گرفتن بیشتر در معرض نور قبل از خواب با خطر بالاتر دیابت بارداری مرتبط است

محققان قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب را با بروز دیابت بارداری در هفته های 24 تا 28 بارداری مقایسه کردند که با غربالگری معمول تشخیص داده شد. به طور کلی، 31 شرکت کننده(4.2درصد) مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شدند. در مقایسه با گروه نور کم ، شرکت کنندگان در گروه نور متوسط 4.05 برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری بودند، در حالی که در گروه پرنور، 5.49 برابر بیشتر احتمال داشت به دیابت بارداری مبتلا شوند. ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب و دیابت بارداری حتی پس از اینکه محققان بر اساس سن، نژاد یا قومیت، شاخص توده بدنی، سطح تحصیلات، سلامت، وضعیت بیمه، برنامه کاری، مدت زمان خواب، قرار گرفتن در معرض نور در طول روز و موارد دیگر تنظیم کردند، قابل توجه باقی ماند.

دکتر Minjee Kim، استادیار نورولوژی در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب ممکن است یک عامل خطر ناشناخته و در عین حال به راحتی قابل تغییر برای دیابت بارداری باشد.

دکتر کیم، به عنوان یک توصیه کلی گفت: "سعی کنید نوری که در محیطتان وجود دارد را در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب کاهش دهید".

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/05/15/dimming-lights-before-bed-may-reduce-gestational-diabetes-risk/